Sestdiena, 18.maijs

redeem Ēriks, Inese, Inesis

arrow_right_alt P.S.Kultūra \ Teātris

Ar Pučīnī viencēlienu operu pirmizrādi atklās Rīgas Operas festivālu

© publicitātes foto

8.jūnijā, atklājot Rīgas Opeas festivālu, notiks Džakomo Pučīni trīs operu viencēlienu - Apmetnis, Māsa Andželika un Džanni Skiki - pirmizrāde. Šie trīs operu viencēlieni pasaulē pazīstami ar nosaukumu Triptihs.

Viens no populārākajiem sacerējumiem ne tikai "Triptiha", bet, iespējams, visas Pučīni daiļrades kontekstā ir Lauretas ārija no "Džanni Skiki", kuras valdzinājumam pirmizrādes publiku pakļāva Florensa Īstone (Florence Easton), bet kopš tā laika to darījušas gan visu paaudžu operas grandāmas, tostarp Marija Kallasa, Viktorija de los Anhelesa, Renata Tebaldi, Monserata Kavaljē, Elizabete Švarckopfa, Renata Skoto, Andžela Georgiu, Ketlīna Betla, Renē Fleminga un Anna Ņetrebko, gan tādas populārās kultūras superzvaigznes kā Sāra Braitmena un Šarlote Čērča. Arī kino veidotāji nav palikuši vienaldzīgi pret šīs melodijas vienkāršību un skaistumu - tā izrādījusies gana laba mūzika visdažādākajām filmām no gleznainās kinolentes "Istaba ar skatu" (1985) un smeldzīgā mīlas stāsta "Kapteiņa Korelli mandolīna" (2001) līdz tādiem atslodzes produktiem kā "Rokijs Balboa" (2006) un "Mistera Bīna brīvdienas" (2007).

Triptiha radošā komanda: muzikālais vadītājs Modests Pitrens, diriģents Atvars Lakstīgala, režisors Viesturs Kairišs, scenogrāfe un kostīmu māksliniece Ieva Jurjāne, dramaturgs Johens Breiholcs (Jochen Breiholz), gaismu māksliniece Karina Pēšone (Carina Persson). Iestudējumā iesaistīti gandrīz visi LNO solisti un viesi Kristīne Opolais, Asmika Grigorjana, Kosma Ranuers, Tjago Arankams, Maksims Aksenovs.

Pilnā apjomā, kā to iecerējis Pučīni, "Triptihs" tiek iestudēts pirmoreiz.

Režisors V.Kairišs: "Varu tikai iztēloties Pučīni domu gaitu - rakstot "Triptihu", viņš jau daudzus gadus bija vispāratzīts ģēnijs ar savu neatkārtojamu stilu, otrs slavenākais un visbiežāk atskaņotais dzīvais komponists pasaulē aiz Riharda Štrausa. Manuprāt, Pučīni meklēja kaut ko sev pašam interesantu, viņš gribēja atrast jaunus izteiksmes līdzekļus. No šiem trim tikai "Māsa Andželika" ir tāds tipisks Pučīni, "Apmetnis" un "Džanni Skiki" ir atšķirīgi. Tajā trīsdaļīgajā struktūrā ir kaut kāds noslēpums. Kā zināms, pats Dante, kas bija Pučīni iedvesmas avots, sacerot "Dievišķo komēdiju", izvēlējās trīsdaļīgu struktūru - tā sastāv no Elles, Šķīstītavas un Paradīzes. Un, lai gan tikai "Džanni Skiki" sižets ir ņemts tieši no Dantes šedevra, katra no "Triptiha" daļām ir kaut kādā veidā saistīta ar šo trīsvienību. Katra no šīm trim - Elle, Šķīstītava, Paradīze - ir būtiska cilvēka dzīves sastāvdaļa. Tās šķir un vienlaikus vieno šos trīs viencēlienus."

Pasaules pirmizrādi "Triptihs" piedzīvoja 1918. gada 14.decembrī Ņujorkas Metropolitan operā. Atsauksmes bija dažādas, tomēr lielākā daļa skatītāju un kritiķu slavēja "Džanni Skiki" kā veiksmīgāko no visām trim operām. 1919. gada 11.janvārī "Triptiha" pirmizrāde notika Romā, to apmeklēja arī pats autors. Šai pirmizrādei sekoja citas Eiropā, ASV un Dienvidamerikā un, tā kā visiem patika "Džanni Skiki", drīz vien tas parādījās opernamu repertuāros kā patstāvīgs iestudējums. Pučīni gadiem ilgi iebilda pret "Triptiha" dalīšanu atsevišķās vienībās (vēl vairāk viņu kaitināja tādi iestudējumi, kur vienā vakara daļā tika rādīta kāda no "Triptiha" operām, bet turpinājumā - kāda cita komponista viencēliens), tomēr pirmās divas operas uz ilgu laiku faktiski pazuda no publikas redzesloka.

Kā patstāvīgi iestudējumi Latvijas Nacionālās operas repertuārā pabijuši "Džanni Skiki" (1932, diriģents Lovro fon Matačičs, režisors Ludolfs Liberts) un "Māsa Andželika" (1993, diriģents Normunds Vaicis, režisors Guntis Gailītis).