Pirmdiena, 29.aprīlis

redeem Laine, Raimonds, Vilnis

arrow_right_alt Pasaulē

Bobu Dilanu nodēvē par plaģiētāju

Mūzikas leģendas Džonijas Mičelas viedoklis par Bobu Dilanu krietni atšķiras no tā, ko par šo mūziķi parasti gadās dzirdēt. Citiem viņš ir viens no pēdējo 50 gadu ietekmīgākajiem popmūzikas māksliniekiem, bet Dž. Mičelai B. Dilans nebūt nelielas tik īpašs – gluži otrādi.

Intervijā laikrakstam Los Angeles Times Dž. Mičela pagājušajā nedēļā B. Dilanu nodēvēja par "viltojumu". Kad žurnālists sacīja, ka viņi abi ir pieņēmuši skatuves vārdus, kas atšķiras no pasē rakstītajiem, Dž. Mičela atbildēja skarbi: "Bobs nemaz nav īsts. Viņš ir plaģiētājs, un viņa vārds un balss ir neīsti." It kā ar to nepietiktu, Dž. Mičela turpināja, apgalvojot, ka "Bobs ir maldināšana" un "mēs ar viņu esam kā nakts pret dienu".

Dž. Mičela teica, ka viņas skatuves vārds gluži vienkārši ir atvasinājums no sākotnējā vārda Roberta Džoena Andersone, kombinēta ar vīra Čaka Mičela uzvārdu. Turpretim B. Dilana īstais vārds ir Roberts Cimmermanis.

Dziedātāja īpaši nepaskaidroja, kur viņa saskata B. Dilana plaģiātu, tomēr viņas vietā par to līdz šim ir runājuši arī citi. 2006. gadā New York Times vēstīja par līdzībām starp viņa albuma Modern Times dziesmām un 19. gadsimta dzejnieka Henrija Timroda darbiem, proti, ir frāzes vai vārsmas, kas izskatās tieši pārceltas no amerikāņu pilsoņu kara laika autora dzejām. B. Dilans un mūzikas izdevniecība Sony atteicās šo jautājumu komentēt, un skaidrs ir vien tas, ka albuma vāciņā H. Timroda vārds atrodams nav. Tai pašā gadā The Nelson Mail rakstīja par Modern Times lirikas līdzību ar Senās Romas dzejnieka Ovīdija vārsmām. B. Dilana aizstāvji gan norādīja, ka plaģiātā apvainotāji jauc mākslu ar akadēmisku referātu un vismaz Ovīdija gadījumā ir arī grūti runāt par slēptu zagšanu, jo albuma lirikā ir atrodamas tiešas atsauces uz Ovīdija slavenāko darbu Ars Amatoria.

Zīmīgi, ka Dž. Mičela 70. gados ir uzstājusies kopā ar B. Dilanu un arī 90. gados rīkoja atgriešanās koncertus, kuros viņa, Bobs Dilans un arī Vans Morisons bija galvenie viesi.

Atgriežoties pie Dž. Mičelas, intervijā viņa spēcīgus izteikumus nav veltījusi tikai B. Dilanam – kritika tikusi arī citām popmūzikas ikonām. Dž. Mičela, piemēram, paziņoja, ka Dženisa Džoplina un Greisa Slika "gulēja ar visiem savu pavadošo grupu dalībniekiem un gāzās zemē piedzērušās". Savukārt mūsdienas viņa uzskata par "stulbu un postošu" laikmetu. "Amerikāņi kopš 1980. gada ir nolēmuši būt stulbi un sekli. Madonna ir kā Nerons, viņa iezīmē pagrieziena punktu," uzskata māksliniece. Džimiju Hendriksu gan Dž. Mičela atminas kā "jaukāko puisi", kuram nedienas darījusi viņa slava.