Trešdiena, 24.aprīlis

redeem Nameda, Ritvaldis, Visvaldis

arrow_right_alt Ekonomika

Situāciju uz Latvijas-Krievijas robežas cer noskaidrot vēl šonedēļ

Kritisko situāciju ar autopārvadātājiem uz Latvijas un Krievijas robežas ceram noskaidrot un atrisināt vēl šonedēļ, - šodien intervija Latvijas Radio sacīja Satiksmes ministrijas Tranzīta politikas departamenta direktors Andris Maldups.

Jau ziņots, ka Krievijas Federālais Muitas dienests (FMD) 15.decembrī pēc iepriekš izteiktajiem brīdinājumiem ieviesis papildu muitas kontroles pasākumus attiecībā uz Latvijas autopārvadātājiem, un tie paredz apstiprinājuma saņemšanu par dokumentācijā norādītā kravu saņēmēja reģistrāciju saņēmēja muitas iestādē, kā arī atpakaļceļā - izbraucot no Krievijas - informāciju par kravas piegādi muitas iestādei.

Šīs informācijas pieprasīšanas un saņemšanas process ilgst vairākas dienas, kuras kravas automašīnai ir jāpavada uz robežas.

Šodien Latvijā ierodas Krievijas pārstāvji. Šodien paredzēta neoficiāla tikšanās, bet oficiālā sanāksmes ar Krievijas pārstāvju, Ārlietu ministrijas, SM un VID GMP direktora Anda Drulles piedalīšanos paredzēta 17.decembrī plkst.10.

Kā šodien intervijā sacīja Maldups, viņaprāt, Krievijas rīcība nav adekvāta nodarījumam, ko izdarījuši atsevišķi pārvadātāji. "Krievijai nav pamata tā rīkoties. Es domāju, ka šajā gadījumā darbojas konkurences aspekts starp Latviju un Krieviju, līdzīgi kā tas notiek ar kravu piesaisti ostām," sacīja Maldups.

Pēc SM pārstāvja domām, būtu nepieciešams efektivizēt kontroles procesu uz robežas. Līdz šim ir bijuši vairāki mēģinājumi sarunās Krieviju to panākt, taču tur esot iekšējas nianses, kāpēc Krievija nevarot uzreiz dot informāciju par pārkāpumiem. "Ar Krieviju noteikti ir jāpanāk vienošanās, - mēs nevaram "izķert" potenciālos pārkāpējus," sacīja Maldups.

Piektdien, 18.decembrī paredzētajās sarunās centīsimies saprast, ko vēlas Krievija un ko mēs varam darīt. "Jācer, ka Krievija sapratīs, ka saskaņā ar starptautisko konvenciju tā saēnms visus nesamaksātos nodokļus," piebilda Maldups.

Kamēr tiek piemērota pastiprināta autopārvadātāju kontrole, pastāv draudi zaudēt daļu pārvadājumu tirgus, jo pārvadātāji nepamatoti ilgi tiek turēti uz robežas, kravas netiek piegādātas laikā, pasūtītājs izvēlas citu pārvadātāju. Maldups pauda pārliecību, ka pēc pastiprinātās kontroles atcelšanas, Latvija atgūs pārvadājumu tirgus daļu savas ekonomiski izdevīgās vietas dēļ.

Jau ziņots, ka Autopārvadātāju asociācija "Latvijas Auto" lūgusi Ārlietu ministriju (ĀM), Satiksmes ministriju (SM) un Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Galveno muitas pārvaldi (GMP) palīdzēt risināt kritisko situāciju uz Latvijas un Krievijas robežas.

"Latvijas Auto" pārstāve uzsvēra, ka ilgstošā aizkavēšanās uz robežas rada būtiskus zaudējumus Latvijas pārvadātājiem. Asociācija ir saņēmusi informāciju, ka kravu īpašnieki pēc tam, kad ir uzzinājuši par Krievijas īstenotajiem pasākumiem, sāk atteikties no Latvijas pārvadātāju pakalpojumiem, bažījoties, ka kravas netiks piegādātas savlaicīgi.

Zaudējumus cieš arī ātri bojājošos kravu piegādātāji, jo automašīnās esošās kravas sakarā ar ilgstošo stāvēšanu uz robežas bojājas, norādīja Lozovska.

FMD pamato realizētās sankcijas ar Latvijas pārvadātāju izdarītajiem Krievijas muitas likumdošanas pārkāpumiem.

VID GMP rudens sākumā bija nosūtīta FMD vēstule par 13 kravām, kas, izmantojot TIR karnetes, ievestas Krievijā, bet norādītajās saņēmēja muitas iestādēs nav nogādātas.

Pēc "Latvijas Auto" aprēķiniem, faktiski tās veido 0,008% no kopējā reisu skaita, kas divu gadu laikā veikti ar TIR karnetēm.

"Latvijas Auto" pēc šīs informācijas saņemšanas nekavējoties reaģēja un pārkāpumus izdarījušās firmas tika izslēgtas no TIR sistēmas, asociācija arī nosūtīja informāciju par minēto pārvadātāju pārkāpumiem SM un lūdza pieņemt lēmumu par autopārvadājumu licenču anulēšanu šīm firmām, kā arī tika ierosināts veikt operatīvu informācijas apmaiņu ar Krievijas muitu.

No pašlaik FMD izvirzītajām pretenzijām par kravu nepiegādi piecas ir apmaksātas caur TIR garantiju ķēdi, pārējās tiek izvērtētas saskaņā ar TIR konvencijas prasībām.

Tāpat "Latvijas Auto" ir izstrādājusi Krievijas FMD prasību apmierināšanas mehānisma principus attiecībā uz tās ievedmuitas nodokļa daļas apmaksu, ko nesedz TIR garantiju sistēma, gadījumos, kad Latvijas autopārvadātāji, kas ir asociācijas "Latvijas Auto" biedri, nav piegādājuši kravas saņēmējmuitām Krievijā.

"Latvijas Auto" ierosina apspriest jautājumu par darbību koordināciju FMD prasību apmierināšanā saistībā ar Latvijas autopārvadātāju nepiegādātajām kravām tuvākajā Krievijas un Latvijas pārstāvju tikšanās reizē - Latvijas un Krievijas Starpvaldību komisijas sadarbībai ekonomiskās, zinātniski tehniskās, humanitārās un kultūras sfērā Transporta grupas sanāksmē šā gada 17.decembrī un 18.decembrī.

Vakar Latvijas Ārlietu ministrijā (ĀM) bija ieradies Krievijas vēstniecības Latvijā padomnieks ekonomikas jautājumos Jevgēņijs Tihonovs, kuram nodota mūsu valsts nota par izveidojušos situāciju uz Latvijas un Krievijas robežas.

Notā izteikts aicinājums nekavējoties atcelt šodien sākto pastiprināto autopārvadātāju kontroli uz Latvijas un Krievijas robežas, aģentūru LETA informēja ĀM preses sekretārs Rets Plēsums.