Sestdiena, 18.maijs

redeem Ēriks, Inese, Inesis

arrow_right_alt Latvijā \ Izglītība & Karjera

Šveices autobusi skolēniem būs; vajadzēs vēl

Apkopojot pašvaldību sniegto informāciju par iespējamo skolu slēgšanu un reorganizēšanu, secināts, ka skolēnu pārvadājumi nākamajā mācību gadā var tikt apdraudēti, jo pieaugs to skolēnu skaits, kam pie mājām skolas vairs nebūs un būs jāmeklē iespējas, kā nokļūt līdz citai mācību iestādei, norāda reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministre Dagnija Staķe (ZZS).

Piektdien Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (JL) deva atļauju iepirkt tā sauktos Šveices autobusus skolēnu pārvadāšanai, Neatkarīgajai pastāstīja Valsts reģionālās attīstības aģentūras Starptautisko projektu un komunikācijas nodaļas vadītāja Līga Baltiņa. Viņa atklāj: ja neradīsies aizķeršanās, vismaz daļu autobusu skolām varēs piegādāt jau līdz septembra sākumam.

Tomēr ne visus skolēnu pārvadājumus varēs veikt ar šiem autobusiem. Pašvaldības Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai ir norādījušas, ka šogad plānots slēgt vai reorganizēt 31 skolu un pārvadājumu nodrošināšanai jāsaglabā kompensācijas par skolēnu pārvadājumiem, kā arī papildus esošajiem un Latvijas–Šveices sadarbības programmā paredzētajiem autobusiem jāiegādājas vēl 117 autobusi skolēnu pārvadāšanai.

D. Staķe gan norāda, ka pašvaldībām labāks risinājums būtu palielināt kompensācijas skolēniem par sabiedriskā transporta biļešu iegādi, nevis pirkt jaunus autobusus.

Līdzīgi uzskata arī Latvijas Pašvaldību savienības padomnieks tehnisko problēmu jautājumos Aino Salmiņš: "Katru gadu par 30 procentiem samazinās valsts atbalsts vietējiem maršrutiem, bet mēs ņemam kredītus, lai pirktu jaunus autobusus. Tā nav normāla situācija. Daudz efektīvāk būtu skolēnus pārvadāt ar sabiedrisko transportu."

A. Salmiņš informē, ka pašlaik tikai apmēram 25 procenti no skolēnu pārvadājumiem notiek ar sabiedrisko transportu, pārējos gadījumos pašvaldības pērk autobusus vai pakalpojumu no kādās firmas.

"Ja nebūtu samazināts maršrutu tīkls, situācija būtu daudz labāka. Pašlaik neviens nezina, kas notiks tālāk un kurus sabiedriskā transporta maršrutus slēgs. Slēgto maršrutu vietā ievieš skolēnu pārvadājumus, un, ja tā turpināsies, var izveidoties situācija, ka vietējos maršrutos varēs pārvietoties tikai skolēni," prognozē A. Salmiņš.

Viņš atklāj, ka sabiedriskā transporta kompensācijām šogad piešķirti 0,7 miljoni latu un 5,1 miljons latu atvēlēts autobusu iegādei un pārvadājumu nodrošināšanai. Nākamgad paredzēti tikai 0,7 miljoni abām šīm pozīcijām.

Valsts SIA Autotransporta direkcija Sabiedriskā transporta daļas vadītājs Modris Jaunups Neatkarīgajai stāsta, ka tuvākajā laikā nav plānots samazināt reisu skaitu tajos sabiedriskā transporta maršrutos, kur notiek skolēnu pārvadājumi, arī valsts piešķirtā dotācija skolēnu pārvadājumiem līdz šī gada beigām esot pietiekama.

Jūnijā ieplānotas vairākas atbildīgo institūciju tikšanās, kurās meklēs risinājumu skolēnu pārvadājumu nodrošināšanai.